11 dec. 2018

Cătălin Stănciulescu - Cel mai tare vlogger român. BackPackYourLife .



Zilele trecute am descoperit canalul de youtube al unui vlogger român ce și-a propus să călătorească prin lume ... Are deja mai bine de trei ani de când face asta.

Meh ! , am zis initial . Apoi mi-am aruncat un ochi pe acolo .
WOW ! Deci chiar se merită să pierzi ceva timp pentru a-i viziona clipurile .
Respect !
Nu este un vlogg de călătorie obișnuit . Este chiar mișto și special .
Recomand !
Este cel mai tare vlogger român . Nu te mai saturi vizionându-i clipurile .
Succes pe mai departe , omule !
La cat mai mulți ani cu rucsacul in spate !
Chiar ai pentru ce să trăiești , atunci când faci ceea ce tu faci .


10 dec. 2018

Oportuniști țepari de meserie . Dorin Dumitru .



         Domnul "poet" Dorin Dumitru , domiciliat pe strada Arhip Nicolae din Ploiesti , este rugat să nu mai dea țepe magazinelor din zonă și să binevoiască să iși plătească datoriile .
Este rușinos să cumperi țigări/mâncare/beutură pe datorie de la magazin , profitând de bunăvoința/mila/naivitatea unor doamne miloase și apoi să "uiți" să iți plătești datoriile . Nu se cade aşa ceva !
Noi ne-am prins cu totii că "șantajul sentimental" , "ţepele" , "mila celorlalţi" , "minciuna" ... sunt indeletnicirile care v-au ocupat timpul mare parte din ultimii ani ... insă ar cam fi cazul să vă opriţi . Destul! Am inţeles şi faptul că din cauza datoriilor şi ţepelor date multora nu mai ieşiţi din casă şi v-aţi reprofilat pe cumpărături online sau pe a trimite intermediari să vă facă cumpărăturile , insă ulciorul nu merge de multe ori la apă, domnule Dorin Dumitru . Vorba circulă şi sunteţi foarte cunoscut (din păcate nu pentru versurile dvs , ci pentru datoriile pe care le aveti).

   Este rusinos . Dacă vă place beutura şi tiutiunul , nu este vina nimănui şi nu este nimeni dator a vă suporta cheltuielile pe astfel de răsfățuri .
In plus , la naiba ! Sunteţi fost cadru militar si aveţi o pensioară destul de frumușică ... incât chiar nu inţelegem ţepele pe care le daţi magazinelor din cartierul unde locuiti .

Cu deosebită lipsa de respect ! Nici nu vă salut .
Scrisoare deschisă inchinată domnului "poet trubadur ţepar" , Dorin Dumitru, căruia îi place de minune rolul de căprioară rănită şi amărâtă ...

Alcoolist notoriu


Poetul Dorin Dumitru





2 dec. 2018

Drogatii din Ploiesti .



     Stiti cazul recent , inca fierbinte, cu plasatorul de droguri din Ploiesti care aproape si-a omorat consoarta intr-un episod de sevraj ?
Acela cu individul de 20 ani si tanara de (abia impliniti) 18 ani . Cei doi drogati ...

Toată lumea se dă lovită acum . Inclusiv presa.
În condițiile în care de ani buni se vând droguri la fiecare colt de strada , ziua în amiaza mare , iar Poliția nu face nimic .... VOR APAREA CAZURI DIN CE IN CE MAI GRAVE.

Polițiștii știu unde își țin dealerii drogurile, ii știu și pe consumatori si pe traficanti , dar invoca lacunele legislative și faptul că se tem pentru familiile lor. Nu vorbesc din auzite , ci dețin probe ale spuselor mele.
Sunt consumatori din ce in ce mai mici ca vârsta și din ce in ce mai multi.

Iar ca zvon, se aude că ar fi consumatori chiar și în rândurile celor cu uniforma ...

Cert este faptul că fenomenul , in Ploiesti, a luat amploare în ultimii ani și nimeni nu face nimic concret pentru a stopa acest flagel .
In Ploiesti drogurile se vand ziua in amiaza mare , la colt de strada.
Vad tineri cu varste din ce in ce mai fragede cumparand droguri sau drogandu-se fara jena , ziua in parcuri , pe la scari de bloc . Copii de la 13 pana la 17 ani . Incet , incet, acestia devin sageti si plasatori la randul lor .
Vad zi de zi prietenii intre interlopi , traficanti de droguri , infractori si politisti mai mici sau mai mari in sistem .
Vad zi de zi cum panza de paianjen se intinde peste intreg sistemul .
Deci ? Despre ce vorbim ?
De aici atata violenta , crime si tineri scapati de sub control.
     Necunoscătorii fenomenului se grăbesc să invinuiască părinții ...
Uneori ... părinții chiar nu au nicio putere . Mai ales atunci când copilul este prins in anturaje dubioase (începând de la școală sau de la prietenii din cartier) . Odată înșfăcat și prins in panza unui anturaj de consumatori , foarte greu îl mai pot scoate părinții de acolo .
Am asistat (in urma cu cateva luni) la o discuție între o mamă și fiul ei drogat , la UPU Județean Ploiesti . Mai avea puțin și o lua la bătaie . Toate acestea se intamplau cu doi polițiști de față (cei care il aduseseră pe drogat la spital ) . Politistii il aduseseră de undeva din cartierul 9 Mai (zona de Vest a Ploiestiului) . Stateau și se uitau . Erau incepatori si tineri . Nu prea aveau pornire spre a face ceva sau poate chiar nu aveau nicio altă pârghie legală ca și politiști de secție ...
Am tras-o deoparte , i-am explicat ce poate face și care este singura ei șansă spre a-l salva . I-am pus la dispoziție cele necesare și am indrumat-o către persoanele potrivite . Nu știu dacă a înțeles . Puțini înțeleg cu adevărat gravitatea unei astfel de situații și de cele mai multe ori mult prea târziu.

In opinia mea, vinovăția părinților este undeva pe planul doi . Mai ales la cum evoluează lucrurile în societatea actuală .

traficanti de droguri Ploiesti





P.S. :
Un mic pont pentru nenii in uniforma.
Bre, ca punct de pornire, era indeajuns să luaţi lista de prieteni feisbucisti (listă publică in speţă) a zmeului căruia i s-a făcut atât de multă publicitate şi găseaţi acolo dealeri, traficanţi, plasatori, cărăuşi, consumatori, săgeţi, ş.a.m.d. 
A mai fost unul care a ajuns vedetă şi căruia i se cam rupe de autorităţi (Benny Cash) . Presa l-a promovat , a scris despre el , a ajuns şi pe la TV , se droga şi se droghează in public , etc. 
Poliţia doarme.


***
Se aude acolo la dvs , la BCCO , domnule P. A.  ?
Stiu ca ma cititi .
Hai sa facem ceva concret , nu doar sa ne prefacem ca ne facem treaba !


1 dec. 2018

1 decembrie 2018, medicul veterinar si Eva .

    Astăzi , 1 decembrie, la primele ore ale dimineții , am primit cea mai neașteptată și minunată veste posibilă ...
Mulțumim, Catalin Paul Popescu !

     Tumorile Evei au fost operate în urma cu câteva săptămâni... Trei ore a durat operația sub mâinile de aur ale lui Catalin Paul Popescu (cel mai bun chirurg veterinar din cati cunosc) . A fost o operatie grea si stiu asta , chiar daca medicul nostru veterinar nu ne-a spus nimic in aceasta privinta .
Au fost scoase ambele lanțuri mamare in proporție de aprox 80%.
Astăzi am primit rezultatul analizelor a ceea ce a fost scos chirurgical.
Adică astăzi am aflat că operația a fost o reușită și mi s-a reconfirmat că medicul curant al Evei este într-adevăr cel mai bun chirurg veterinar din câți cunoaștem.
Rezultatul analizelor histopatologice al rezecțiilor (trimise la București ) a demonstrat asta.



23 nov. 2018

Despre prietenii si cunoscutii milogi .



   Cea mai jenanta meteahna a romanului este aceea ca s-a invatat sa manance pe datorie (pe caiet).
Si se tine scai de capul tau cand are nevoie , se vaita, incearca sa iti stoarca o lacrima ... iar cand vine ziua de plata trebuie sa te tii tu scai de capul lui.
In schimb fudulia e la cel mai mare rang.
Mancam pe datorie, dar nu ne lipsesc luxul , parfumul, toala , tencuiala pe obraz , fardul , fumam , bem si altele asemenea.


Sau si mai grav , cand da de firfirei se duce si cumpara de la concurenta , nu mai vine la tine cu miloaga.

M-am saturat de astfel de oameni.

22 nov. 2018

La bloc. Ca intre vecini .



         Dragii mei preacredinciosi crestin ortodocsi si dragele mele crestine evlavioase ,
astazi se anuntă din nou ŞEDINŢĂ LA "BÂRFOTECA BUFNIŢESCU CUCUVELEA " .

#Babaiatule , nu am vazut la nimeni asa vecine cum am eu si nici nu am auzit pe la altii ...

         In blocul unde domiciliez nu poti sa tragi o flatulență (adică O BĂŞINĂ) până nu ti-o miros toate vecinele . Iar apoi barfesc că , dupa cum le-a mirosit lor flatulenţa ta, se pare că ai mâncat icre negre la cină și ai servit fazan invelit in foita de aur la micul dejun. In final concluzionând că te-ai apucat de spart bănci . Zau daca va mint !
Nu mai pomenesc faptul că sunt atat de DUŞMĂNOŞI încât, daca au ei impresia ca iti merge putin mai bine decat iti mergea in urma cu un an sau in urma cu o luna , cauta sa faca tot posibilul sa iti bage bete in roate , sa te muste de cur peste tot , sa indruge verzi si uscate in stanga si in dreapta , să mintă cu neruşinare pe toată lumea, doar doar ...
Le-as spune doar ca NOI MUNCIM PE BRANCI (ca asa am invatat de la mama si de la tata) si că NU INCERCAM SA NE CASTIGAM TRAIUL DIN RAUL FACUT ALTORA, DIN FURT , DIN INSELACIUNE , DIN BARFA , DIN MINCIUNA SI DIN TEPE ... dar sunt ferm convins ca nu vor intelege aluzia.

      Amuzant este faptul că , nu de putine ori , cei care te bârfesc sunt atât de proşti incât incearcă ulterior să ii bârfească la tine pe cei la care au fost initial si te-au clevetit. Adică un fel de " Divide Et Impera" la nivel de mahala mizerabilă de cartier .
Rusine, bă ! Rusine să vă fie !
Vă meritaţi soarta . Si probabil meritaţi din plin ce a fost , ce este si ce va mai veni asupra voastră.

~~~~~
~~~~~

Astăzi , in timp ce lucram de la domiciliu , stând acasă cu doamna care imi renovează prin apartament , m-am trezit cu bubuituri in usa de la apartament si (in acelasi timp) cu cineva care ramasese lipită cu de'ștele de soneria de la intrare .
M-am dus repede ... M-am gandit că arde ceva , că-s mascații , că o fi ... că o păți ...
Aș' , da' de unde ! Era vecina mea de la etajul unu . Trimisa la inaintare cu "inspecţia bârfotehnică" de către sefa ei ierarhică in domeniul tehnologic al "caprelor din vecini" .
Cu o mână ciocănea in usă , iar cu cealaltă suna la sonerie .
Venise cu acoperirea ca ar avea si dumneaei nevoie de o punguta cu glet sa astupe niste gauri si s-a gandit ca am eu sa ii dau .
Eu ma postasem in usa intredeschisa astfel incat sa inteleaga doamna mesajul nonverbal, insă m-a dat cu japca deoparte si a intrat cu tupeu peste mine in casa. Apoi a inceput cu inspectia . " Ia uite ce usi ! Da' cat au costat? (...) Si cum faci aici? Ce faci dincolo ? "
Apoi, sub pretextul ca se cunoaste cu doamna care imi renoveaza (cu cativa ani in urma renovase si la ei), nu mai scapam de ea din casa . Mai vorbea ce vorbea ... mai facea un pas inainte si mai arunca un ochi ba intr-o camera , ba intr-un hol .
Si tot asa.
Evident , aduna material didactic pentru "asociatia cucuvelelor barfitoare" si pentru "sedinta zilnica de barfoteca" ce se intruneste periodic la noi pe scară ... (stim noi la cine ) . Mi-am dat seama inca de la inceput care este adevaratul motiv pentru care a venit la noi .
Urat ! Foarte urat !

Unii chiar au impresia ca-s fraier , daca tac si ma prefac ca nu vad si nu aud .



21 nov. 2018

Postul si dezlegarile la peste .



        Iar se ingramadesc toti la peste ... pen' că astăzi "se mâncă peşte", fiind "dezlegare la peste" in ceea ce priveste Postul Craciunului crestin ortodocsilor .
Uimitor este nu faptul ca se ingramadesc si se bulucesc toti la magazinele si galantarele cu peste si produse din peste, ci faptul ca 99% dintre astia care se bulucesc astăzi ... NU TIN POST .

Dooogh!
Stupid people !







Post Scriptum :

Eva o servit doar pește (2 bucăți mari). Fără orez. Orez nu are voie.
... și nu , nu m-am bulucit cu trendinezi dezlegărilor la hamsie.
Pestele îl aveam prin lada frigorifica de vreo luna .
... da, seara mânc in pat , in timp ce savurez și un film bun.
In foto sunt COZI DE SOMON .  Le-am luat cu 14 lei / kg de la un depozit mai dosit din Ploiesti.

20 nov. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Sfânta Liturghie 2 .



Timpul săvârşirii

Sfânta Liturghie se poate săvârşi o singură dată pe zi de acelaşi slujitor (preot sau episcop). De asemenea, indiferent de săvârşitor, într-un altar nu se poate sluji decât o singură Sfântă Liturghie într-o zi. „Această unicitate a Sfintei Jertfe (una singură în zi) înseamnă numai o moarte a lui Hristos, care moarte a luat-o pentru noi, şi numai o patimă a Lui pe care odată a răbdat-o pentru noi.” (Liturghier, Povăţuiri)
Sfânta Liturghie se săvârşeşte de regulă dimineaţa, pe la ceasul al treilea din zi, adică în jurul orei 9 dimineaţa. Excepţie de la această regulă sunt: luni şi marţi din prima săptămână a Postului Paştelui, Vinerea Patimilor, Vinerea dinaintea Crăciunului şi Bobotezei când acestea cad Duminica sau luni, în miercurea şi vinerea din Săptămâna Brânzei.


Săvârşitor

Sfânta Liturghie se săvârşeşte numai de arhierei şi preoţi care nu sunt opriţi de a sluji, prin impedimente morale sau canonice. Preotul poate sluji singur sau cu diacon, iar arhiereul slujeşte de obicei înconjurat de sobor de preoţi şi diaconi. Diaconul nu poate sluji Sfânta Liturghie singur niciodată.



Locul săvârşirii

Sfânta Liturghie se săvârşeşte numai în biserică, paraclis sau capele sfinţite şi care au Antimis şi anume în Sfântul Altar.
Se poate sluji Sfânta Liturghie şi afară din biserică (însă tot pe Sfântul Antimis) în cazuri excepţionale: la hramuri, la sfinţiri de biserici şi pe câmpul de luptă având binecuvântarea episcopului pentru aceasta.
Sfântul antimis (gr. αντιμηνσιον - "în loc de masă") este o bucată de pânză de in sau mătase şi este de formă pătrată sau dreptunghiulară (50/60 cm) pe care este imprimată icoana Punerii în Mormânt a Mântuitorului. În Antimis se găsesc cusute părticele de Sfinte Moaşte. Sfântul Antimis este sfinţit, semnat şi dat de episcopul locului, indicându-se parohia sau biserica unde a fost dat pentru slujire, cu hramul ei.



Obiecte şi materii trebuincioase


Pentru săvârşirea Sfintei Liturghii sunt necesare următoarele: Sfântul Antimis, sfintele veşminte, sfintele vase (potir, disc, steluţă, copie, linguriţă, buret, vas pentru căldură), Procoveţe, prescuri (de regulă cinci), vin curat din struguri, apă curată, cădelniţă şi tămâie. Sunt necesare de asemenea cărţi de slujbă: Sfânta Evanghelie şi Liturghier pentru preot, Apostol, Catavasier sau Liturghierul de strană pentru cântăreţ. Obligatoriu pentru a săvârşi Sfânta Liturghie este nevoie de două lumini pe Sfânta Masă şi una la Sfânta Proscomidie (acestea pot fi candele sau lumânări).

SURSA:

19 nov. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Sfânta Liturghie 1 (XXVII) .



     „Sfânta Liturghie este Taina Tainelor, Sfinţirea Sfinţirilor, adevărat Sfântul Sfintelor, a toate săvârşirilor săvârşire, începătoare de săvârşire şi săvârşitoare.” (Sfântul Simeon al Tesalonicului)

Cuvântul Liturghie vine din limba greacă şi înseamnă o slujbă sau lucrare comună, de interes public. De-a lungul timpului, Dumnezeiasca Liturghie a fost cunoscută sub mai multe denumiri: frângerea pâinii, Cina Domnului, paharul binecuvântării, euharistia, aducerea (prosfora, termen sinonim cu anafură), taină sau mister, jertfă, sfânta slujbă, adunare.

Sfânta Liturghie are un dublu scop: primul, sfinţirea Darurilor de Jertfă – adică prefacerea pâinii şi vinului în Sfântul Trup şi Sânge al Domnului şi al doilea, sfinţirea credincioşilor prin împărtăşirea lor cu Sfintele Taine.


Temei scripturistic 

Instituirea Sfintei Jertfe a avut loc la Cina cea de Taină săvârşită de Însuşi Mântuitorul cu ucenicii Săi înainte de Sfintele Patimi (cu o zi înainte de Paştele iudaic): „Iar pe când mâncau ei, Iisus luând pâine şi binecuvântând a frânt şi, dând ucenicilor, a zis: Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu. Şi luând paharul şi mulţumind, le-a dat, zicând: Beţi dintru acesta toţi, că acesta este sângele Meu, al Noului Legământ, care pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor.”(Matei 26, 26-28) „Aceasta faceţi spre pomenirea Mea.” (1 Corinteni 11, 24)



Istoric

Împlinind această poruncă, Sfinţii Apostoli săvârşeau în fiecare duminică Jertfa Mântuitorului în chip nesângeros, rugându-se îndelung ca Domnul să prefacă pâinea şi vinul de pe masa lor în Însuşi Sfântul Său Trup şi Sânge cu care apoi se împărtăşeau. Cea mai cunoscută şi folosită formă a Liturghiei până în secolul IV a fost Liturghia Sfântului Apostol Iacov. Deoarece circulau foarte multe variante ale acestei rânduieli de slujbă, Sfântul Vasile cel Mare (sec. IV) şi, mai apoi, Sfântul Ioan Gură de Aur (începutul sec. V), folosindu-se de variantele existente, au alcătuit fiecare câte o Liturghie care să poată fi folosită fără schimbare în toată Biserica. După ei, Sfântul Grigorie Dialogul (începutul sec.VII) alcătuieşte Liturghia Darurilor Mai Înainte Sfinţite.

În cursul vremii, în Biserica Ortodoxă au mai circulat şi alte forme ale Liturghiei, însă cele trei enumerate mai sus s-au impus şi răspândit pretutindeni astfel încât aproape numai ele se săvârşesc.
Dintre ele cel mai des se foloseşte Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur; Liturghia Sfântului Vasilie cel Mare se săvârşeşte numai de zece ori în an, iar a Sfântului Grigorie Dialogul (care nu este o Liturghie completă deoarece se folosesc Sfintele Taine deja sfinţite la o Liturghie precedentă, scopul ei fiind numai acela de a se împărtăşi credincioşii în timpul Postului când nu se face Liturghie) se face numai în Postul cel Mare.


*** Sursa foto: Doxologia.ro


SURSA:

18 nov. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Sfânta Proscomidie .



Simbolistică

Proscomidia este prima parte a Sfintei Liturghii. Termenul proscomidie vine de la grecescul „proscomizein” care înseamnă a aduce, a pune înainte, a oferi. În mod obişnuit, proscomidia este cunoscută astăzi ca rânduiala pregătirii şi afierosirii Cinstitelor Daruri, adică a pâinii şi vinului. Deşi are o formulă de binecuvântare de început şi otpust cât şi forma şi întinderea unei slujbe propriu- zise, proscomidia nu este o slujbă independentă ci este inseparabilă de Sfânta Liturghie.

După Sfântul Simeon al Tesalonicului, locul unde se săvârşeşte proscomidia închipuie Betleemul unde S-a Întrupat pentru noi Cuvântul lui Dumnezeu. De aceea, precum El s-a născut din Sfânta Fecioară, Agneţul se scoate din prescură curată. Procoveţele (acoperămintele) închipuie scutecele cu care S-a înfăşurat. Steluţa care se aduce deasupra, închipuie steaua magilor. În locul aurului, Sfintele Vase; pentru smirnă, Darurile ce se aduc în Sfintele Vase; tămâia pentru tămâie, iar în locul închinăciunii şi a slavosloviei păstorilor şi magilor, rugăciunile şi slavosloviile preoţilor.



Timpul şi locul

Proscomidia se săvârşeşte, de regulă, dimineaţa în timpul ceasurilor 3 şi 6, în partea de nord a Sfântului Altar şi anume la masa numită proscomidiar aşezată de obicei într-o firidă în perete sau în altă încăpere aparte care comunică cu Altarul printr-o deschidere fără uşă. Se săvârşeşte întotdeauna de preot (la marile praznice având ajutor şi diaconul), fără să participe cântăreţii sau poporul credincios.



Rânduiala Proscomidiei

După ce preotul se închină la sfintele icoane şi se îmbracă cu toate veşmintele, se duce la proscomidiar unde se află cinci prescuri din grâu curat, un vas cu vin şi unul cu apă, Sfântul Disc şi Potirul, Copia şi acoperămintele. Din prima prescură se scoate Sfântul Agneţ însemnat cu IC XC NI KA (Iisus Hristos Biruieşte). Apoi se pune vin şi apă în Potir. Din a doua prescură se scoate părticica pentru Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu care se aşează în stânga Agneţului. Din a treia prescură se scot nouă părticele aşezându-se în rând de câte trei pentru toate cetele sfinţilor. Din a patra prescură se scot trei părticele mari ce se aşează în faţa Sfântului Agneţ pentru episcopul locului, pentru conducătorii ţării şi poporul credincios, şi pentru ctitorii vii ai sfântului locaş. Din aceeaşi prescură se fac pomenirile pentru cei vii, iar miridele (fărâmiturile) rezultate se aşează în stânga Agneţului sub părticica Maicii Domnului. Din ultima prescură se scot miridele pentru cei adormiţi care se aşează în dreapta Sfântului Agneţ sub cele nouă părticele ale cetelor sfinţilor. Toate acestea se săvârşesc însoţite de rugăciunile rânduite pentru momentul şi pomenirile respective. La toate acestea preotul slujitor poate adăuga şi pomenirile speciale pentru cei vii cum ar fi: pentru cei ce călătoresc, pentru cei bolnavi, pentru împlinirea dorinţelor, pentru cei năpăstuiţi de vrăjmaşi, pentru izbăvirea din închisoare, pentru mulţumire şi la vremuri de mare cumpănă ca la secetă şi ploaie necontenită. Apoi, cu un burete sau o pensulă, preotul strânge cu mare grijă miridele ca nu cumva să cadă vreuna jos după care, rostind rugăciunile momentului, acoperă cu procoveţele Sfântul Disc şi Sfântul Potir. Se face otpustul şi se cădeşte Altarul şi Biserica toată şi se dă binecuvântarea pentru începerea Sfintei Liturghii.



Condiţii:
- prescurile să nu fie vechi, mucegăite, mâncate de şoareci etc.;
- cantitatea de apă să fie potrivită cu chibzuinţă pentru a nu schimba firea vinului;
- prima părticica din cele nouă ale sfinţilor se scoate pentru Sfinţii Îngeri;
- nu se pomenesc viii la morţi după nechibzuita părere că astfel li s-ar produce moartea (preotul slujitor şi cel care ar cere aceasta se afurisesc);
- nu se scot părticele la cererile speciale pentru a se da apoi credincioşilor spre consumare, pierzând astfel binecuvântarea lui Dumnezeu;
- părticelele scoase pentru îmblânzirea vrăjmaşilor nu se dau celor „nedreptăţiţi” care greşesc de moarte dacă le-ar arunca în apă, în foc sau în alte locuri cu gândul că astfel ar provoca moartea dulşmanilor (cei ce vor face acestea se vor socoti drept vrăjitori şi ucigaşi);
- dacă datorită mulţimii miridelor se vor uni cele ale viilor cu cele ale morţilor nu este greşeală de moarte;
- părticele la vii nu se scot decât numai pentru creştinii ortodocşi, spovediţi şi care nu trăiesc în păcate de moarte cum ar fi: desfrânaţi, beţivi, vrăjitori, eretici, atei, etc.
- nu se scot părticele la morţi care nu au fost ortodocşi sau care s-au sinucis;
- nu se pomenesc copiii avortaţi, cu nume de Ion, Ioana sau în alt chip.

*** foto: Doxologia.ro

17 nov. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Cântăreţul bisericesc.



   Cântăreţul bisericesc, cunoscut şi sub numele de dascăl, ţârcovnic, psalt, cantor sau citeţ, aducând jertfa roadă buzelor, asigură răspunsurile stranei, cântând sau citind acele pasaje din slujbele bisericeşti rânduite după tipic.



Cine poate fi

    După cuvântul Apostolului, orice creştin este dator să-L laude pe Domnul şi să-I cânte în inima lui psalmi şi cântări duhovniceşti, în toată vremea mulţumind (Efeseni 5, 19). Pentru a evita însă neorânduiala, citeţul sau psaltul se hirotesesc de către episcop, căci nu oricui îi este îngăduit să citească sau să cânte în biserică. (Canonul 15 Laodiceea)
Cântăreţ bisericesc poate fi aşadar numai bărbatul care s-a desăvârşit în timp în meşteşugul viersuirii imnelor, psalmilor şi laudelor pe cele opt glasuri bisericeşti şi care îşi închină cugetele sale Făcătorului, râvnind a-L lăuda pe Dumnezeu. Femeile însă nu au voie să cânte în biserică (afară numai maicile în mănăstirile lor) (I Corinteni 14, 34).
Cântăreţii stau în naosul bisericii, de obicei în absida dreaptă sau în ambele abside, mai nou în cafas - un „balcon" construit în partea dinspre apus a bisericii - împrejurul unei strane pe care se află cărţile şi partiturile după care cântă sau citesc.



Scurt istoric

Sfântul Prooroc şi împărat David este primul om care a alcătuit imne cântate lui Dumnezeu, numite „psalmi" după instrumentul care îl acompania la cântarea lor: psaltirea (un fel de liră).
De aici derivă în Biserică denumirea de „muzică psaltică" şi „psalt" pentru cel care cântă Domnului. Aşa cum ne relatează Sfântul Apostol şi Evanghelist Matei, apostolii au cântat psalmi chiar la Cina cea de Taină (Matei 26, 30). în primele veacuri creştine toţi credincioşii cântau în biserică psalmii şi cântările.
După încetarea prigoanei, în epoca bizantină, rolul psalţilor a crescut foarte mult, apărând chiar o ierarhizare a lor (proto-psalt etc).
Cei mai renumiţi imnografi sau alcătuitori de cântări şi imne bisericeşti au fost: Sfântul Efrem Şirul, supranumit „alăuta Duhului Sfânt" de la care ne-au rămas aproape o mie de laude şi imne, Sfinţii Melozi Roman şi Cosma, Sfântul Ioan Cucuzel şi, nu în ultimul rând, Sfântul Ioan Damaschin, de la care avem cele opt glasuri după care se cântă toate cântările din biserică.



Obligaţiile cântăreţului

• să se străduiască să cânte frumos şi cu evlavie, căci cântă înaintea lui Dumnezeu însuşi, a sfinţilor îngeri şi a tuturor sfinţilor Lui;
• să nu cânte fals, prea tare sau prea încet, pe nas sau strident, prea în grabă sau prea pe larg;
• să nu cânte cântări sau melodii care nu au fost statornicite de Sfinţii Părinţi pentru slujbe;
• să nu folosească în biserică instrumente muzicale sau electronice (vezi canonul 75 Sinodul VI etc.)
• să citească cu atenţie şi clar, fără greşeli, nescurtând sau adăugând de la sine nimic din textele de slujbă;
• să cunoască şi să respecte tipicul bisericesc;
• să asculte de slujitorii Sfântului Altar;
• să ducă o viaţă curată, exemplu moral pentru ceilalţi credincioşi;
• să fie liniştit şi împăcat cu toţi;
• să nu vorbească sau să se certe la strană;
• să pregătească din vreme cărţile pentru slujbă.


SURSA: