12 aug. 2018

Doua despre proteste si diaspora . De la altii .




1.   
Mocofan, piscotar , (alcoolist)... 
Da' când are dreptate are dreptate .
Bogdan Stoica scriind un articol foarte bun :

"Ancheta, va rog. cat de repede se poate."  (link)


2.

Un articol excelent scris de Vali Petcu (zoso.ro)


""" (...) Conducătorii politici de pretutindeni știu, chiar și având cunoștințe spre zero despre istorie, că oamenii sunt niște oi. Și că vor accepta și înghiți mult căcat înainte să facă… tot nimic.
Oamenii de ieri din piață au venit de curiozitate. Multi dintre ei așteptau lacrimogenele. Ca să poată fi eroi. Eroi de instagram, of course. Multi dintre ei erau dezamăgiți că ieri nu luaseră și ei un jet de apă. Uite câte like-uri au avut aia care au avut măcar un ochi roșu.
(...) """ 
(link pentru intreg articolul)




11 aug. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Biserica şi rânduielile de comportament.



1. Simbolistica bisericii (ca locaş)

Biserica este locaşul care a înlocuit templul Legii Vechi. Aici se află altarul unde Se jertfeşte Mielul lui Dumnezeu, Hristos, înlocuind şi desăvârşind mulţimea jertfelor de animale aduse pentru împăcarea oamenilor cu Dumnezeu.
Biserica simbolizează Împarăţia lui Dumnezeu, este loc sfânt şi îngeresc, cerul pogorât pe pământ, loc de mântuire, de propovăduire a adevărului de credinţă şi de desăvârşire morală. Este locul unde oamenii se îndumnezeiesc prin împărtăşirea cu Iisus Hristos.

2. Alcătuirea bisericii

La început biserica nu avea o formă definită, din pricina prigoanelor creştinii ascunzându-se în catacombe. Mai târziu, forma locaşului de cult s-a modelat după două simboluri: cel al corăbiei şi cel al Sfintei Cruci.
Având ca model Arca lui Noe, corabia simbolizează izbăvirea neamului omenesc din potopul patimilor şi din furtuna ispitelor şi ancorarea la limanul mântuirii. Sf. Cruce simbolizează Altarul jertfei depline a Mântuitorului Iisus Hristos pentru mântuirea noastră a tuturor.
Biserica e alcătuită de obicei din trei părţi: altar, naos şi pronaos. La acestea se mai adaugă, la unele biserici, pridvorul. Sf, Altar este locul unde se află Sf. Masă care simbolizează Tronul lui Dumnezeu şi este locul de jertfă al Mântuitorului. În Altar intră numai arhiereul, preoţii, diaconii şi paraclisierul şi e despărţit de naos prin iconostas (catapeteasmă). Naosul e locul unde stau, de obicei, bărbaţii şi cântăreţii. La cele mai multe biserici peste naos se ridică turla. Pronaosul, în vechime locul femeilor, poate cuprinde o turlă sau două şi cafasul (balconul de unde cântă corul).

3. Reguli de comportament în biserică

La biserică se vine în ţinută curată şi cuviincioasă. În timp ce femeile vor purta capul acoperit, bărbaţii vor sta descoperiţi.
Pentru a nu crea dezordine şi a nu tulbura slujba, e bine să venim mai înainte de începerea slujbei, să ne închinăm fără grabă la icoane, să aprindem lumânările pentru vii şi răposaţi şi să dăm pomelnicul la Sf. Altar. După ce salutăm pe cei din biserică, ne aşezăm în picioare, în genunchi sau în strană, de unde să putem urmări cu atenţie cântările şi rugăciunile săvârşite. Regula e că bărbaţii stau în faţă, iar femeile în spate, sau bărbaţii în dreapta şi femeile în stânga.
Trebuie să ne păstrăm mintea şi inima departe de grijile lumeşti, slujind Domnului alături de tot poporul: „Un singur glas se cade să fie în biserică; precum suntem un singur trup al lui Hristos, aşa şi o singură lucrare este Sfânta Biserică, adică, să stăm cu frică, să ascultăm, să luam aminte şi să ne rugăm, căci şi clericii împreună cântă, iar noi, toţi, răspundem într-un singur glas”.
După slujba de duminică se cuvine să ne continuăm rugăciunea şi studiul duhovnicesc acasă. Dacă e posibil participăm şi la slujba vecerniei de după-amiază.

4. Ce nu trebuie să facem în biserică

La biserică nu venim împodobiţi, pudraţi, parfumaţi, cu ţinută provocatoare şi indecentă.
După binecuvântarea rostită de preot la începutul slujbei nu ne mai plimbăm prin biserică, nu mai vorbim cu nimeni, nu glumim, nu râdem, nu privim în stânga şi în dreapta, nu ne foim, nu ieşim afară din biserică. În biserică nu se mănâncă, nu se face vânzare şi cumpărare. Nu facem gesturi prin care am putea deranja pe ceilalţi de la rugăciune, nu cântăm mai tare sau pe altă voce decât cântăreţii, nu rostim ecteniile şi rugăciunile pe care le spun preoţii şi diaconii.
La altar nu se aduc decât prescuri, vin, ulei, lumânări şi tămâie.
După sfârşitul slujbei nu mergem la restaurant, la petreceri, la întreceri sportive, nu pierdem timpul la televizor şi la spectacole ucigătoare de suflet.

[pictura: Ludovic Basarab]

10 aug. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Coliva şi prinoasele.



1. Semnificaţia colivei



Coliva este o ofrandă care se aduce spre sfinţirea credincioşilor, în cinstea sfântului zilei sau la pomenirea celor adormiţi şi este făcută în principal din grâu fiert.
Coliva simbolizează credinţa noastră în nemurirea sufletului, adică în înviere şi în viaţa veşnică. Aceasta după cuvântul Mântuitorului care spune: “Amin, amin grăiesc vouă, bobul de grâu căzând pe pământ, de nu va muri, el singur rămâne, iar de va muri, multă roadă va aduce” (Ioan 12, 24).

2. Originea colivei

Prima atestare a obiceiului de a pregăti colivă din grâu fiert este tocmai din secolul 4. Împăratul roman Iulian Apostatul, în prima săptămână a postului mare, a poruncit ca toate alimentele din piaţă să fie stropite cu sânge de la jertfele idoleşti. Sfântul Mare Mucenic Teodor Tiron s a arătat în vedenie episcopului cetăţii spunându i să îi înveţe pe creştini să nu guste din alimentele spurcate, ci, în loc, să prepare colivă.

3. Felurile şi prepararea colivei
Coliva se face în general din grâu fiert, însă se poate face şi din fructe şi alte produse.
Coliva din grâu se prepară ameste¬când grâul fiert cu zahăr sau miere, arome şi miez de nucă.
Îndulcirea colivei simbolizează dulceaţa vieţii veşnice şi a petrecerii cu cetele îngereşti şi cu toţi sfinţii în Dumnezeiasca Lumină.
Coliva împodobită cu bomboane sau miez de nucă în semnul sfintei cruci simbolizează purtarea crucii de către creştini.
În anumite zone ale ţării se obişnuieşte şi aducerea la biserică a unor “colive” din fructe şi dulciuri.

4. Alte prinoase ce se aduc la biserică
Prinoasele sau ofrandele sunt daruri pe care credincioşii le aduc la biserică drept jertfă, după modelul celei dintâi jertfe aduse de Abel, fiul lui Adam. În diferite momente ale anului se obişnuieşte aducerea de diverse prinoase:
• de Paşti se aduc ca prinoase carne, brânză şi ouă roşii;
• la Schimbarea la Faţă a Domnului se aduc prinoase din primii struguri copţi, iar
• la vremea coacerii diferitelor fructe se aduc prinoase din fiecare; de asemenea, înainte de seceriş se aduc spice de grâu.
Pentru toate acestea preotul rosteşte o rugăciune anume de binecuvântare la sfârşitul slujbei, după împărtăşirea credincioşilor.
Se mai obişnuieşte aducerea ca pârgă de mere şi pere dulci de Sfântul Ilie şi ouă roşii la Înălţare.
Pentru că sfintele canoane nu îngăduie credincioşilor a mânca în biserică, după în-cheierea slujbei, prinoasele se împart la ieşire.
Este rânduit ca nimeni să nu guste struguri înainte de binecuvântarea lor la biserică, la praznicul Schimbării la Faţă, iar cei ce nu respectă această regulă se opresc a mânca struguri toată luna august.
Tot ca o mulţumită adusă lui Dumnezeu, după ce primele poame sunt binecuvântate la biserică, înainte de a le gusta, credinciosul se cuvine să rostească în particular Psalmul 33.

9 aug. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Sfânta Aghiasmă mare şi mică .



  • Semnificaţia aghiasmei

Cuvântul „aghiasmă” provine din grecescul to aghiasma şi însemnă „sfinţire”. În popor, prin aghiasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba propriu-zisă de sfinţire a acesteia.
Binecuvântarea lui Dumnezeu, prin darul şi puterea dumnezeiască a Sfântului Duh, se coboară asupra apei, care este apoi dăruită oamenilor pentru vindecarea de boli, tămăduirea de răni, apărarea de rele, de primejdii de la vrăjitori şi de la demoni.

  • Felurile Aghiasmei

Aghiasma este de două feluri: mare şi mică.
Aghiasma cea Mare se săvârşeşte de către arhiereu sau preot într-un cadru festiv, numai în biserică, lângă o apă curgătoare, lângă un lac sau la malul mării, şi numai de Bobotează sau în Ajunul ei. Aghiasma Mare este tămăduitoare şi are putere sfinţitoare foarte mare, pentru că este sfinţită în chiar ziua în care Mântuitorul a sfinţit apele, botezându-Se în Iordan. În cursul rugăciunii de sfinţire a Aghiasmei Mari se face o îndoită chemare a Sfântului Duh.
Aghiasma cea Mică se săvârşeşte de către preot în tot cursul anului, şi mai ales la începutul fiecărei luni, cu scopul sfinţirii oamenilor, caselor, ţarinilor şi a toată zidirea. Slujba de sfinţire a Aghiasmei Mici se mai numeşte Sfeştanie şi se poate săvârşi şi în casele oamenilor.

  • Întrebuinţarea Aghiasmei celei Mari

Aghiasma Mare se bea înaintea Anafurei în perioada 6-14 ianuarie, cu prilejul marelui praznic al Botezului Domnului. În restul anului, cei opriţi de la Sfânta Împărtăşanie, ca mângâiere şi nădejde a mântuirii lor, au voie să ia Aghiasmă Mare după ce se spovedesc. Aghiasma Mare poate fi luată şi imediat după Sfânta Împărtăşanie.
Ea se mai foloseşte la sfinţirea bisericilor, a antimiselor, a Sfântului şi Marelui Mir, precum şi la casele tulburate de demoni. În data de 7 ianuarie se stropesc cu Aghiasmă Mare toate casele, ogoarele, viile, livezile şi animalele, pentru a le feri de toată reaua întâmplare.
Unii credincioşi obişnuiesc să păstreze Aghiasma Mare în vase curate, ca pe o binecuvântare, ani în şir, aceasta rămânând curată şi plăcută la gust.

  • Întrebuinţarea Aghiasmei celei Mici

Aghiasma Mică se bea imediat după Sfânta Anafură, în tot cursul anului. Prin stropirea cu apa sfinţită duhurile cele viclene se gonesc din tot locul, oamenii se acoperă şi se păzesc de tot lucrul rău, se aduce îndestulare gospodăriilor, se tămăduiesc bolile şi se dăruieşte iertare de păcatele mici. Aghiasma Mică se foloseşte de către preot la săvârşirea ierurgiilor (slujbe mici): sfinţirea fântânilor, a icoanelor, a bisericii care a suferit o reparaţie de mică anvergură, a veşmintelor şi obiectelor de cult. Se mai foloseşte şi la alte slujbe precum: binecuvântarea începerii semănatului, sfinţirea vaselor, izbăvirea viilor şi grădinilor bântuite de lăcuste şi gândaci.

8 aug. 2018

CONCURS LA CEL MAI TARE APROZAR DIN PLOIESTI .



Alo , alo !
Nu uitați de concursul celui mai tare aprozar din Ploiesti !
Tic, tac ... Tic, tac...
Se apropie de final .
Daca nu v-ati inscris inca in concursul lor , este momentul sa o faceti .



Premiul 1 :
UN COŞ PLIN CU LEGUME DE SEZON ŞI CONSERVE TRADIŢIONALE DE CASĂ, DELICIOASE ŞI PREPARATE CU MULTĂ DĂRUIRE. Totul natural , fără conservanţi , fără adaosuri chimice, fără "aspirină" . Totul făcut după vechile reţete şi proceduri de conservare ale bunicii.

Premiul 2:
O reducere de 40% din orice va dori să comande câştigătorul/câştigătoarea dintre produsele noastre agroalimentare (legume, fructe sau conserve tradiţionale româneşti , aflate pe stoc la acel moment) .
In limita a 10 kg produse agroalimentare şi in limita a 2 conserve (borcane - sticle) din fiecare categorie de produs traditional aflat la vânzare in acel moment .





CONCURSUL se termina pe 04 septembrie 2018.
Câştigătorii vor fi desemnați prin tragere la sorţi transmisă live, în data de 5 septembrie 2018 .

SUCCES !
Mai multe detalii gasiti chiar pe pagina aprozarului de la piata , Din Gradina (link) .

Tot acolo veti gasi o groaza de delicatese traditionale , prajituri facute in casa dupa cele mai vechi retete ale bunicii , zacusca fara chimicale si fara conservanti , dulcețuri si gemuri fara gelifianti , compoturi si multe multe alte bunatati romanesti .
Doar la ei este totul 100% natural si fara chimicale sau alte artificii daunatoare.

Atentie ! S-ar putea să vă placă si sa deveniti dependenti de bunatati traditionale . :)
Nu  mai zic ddespre faptul ca , dacă ii vizitaţi , aveti acolo fructe si legume proaspete tip autoservire .
Nu se supără nimeni dacă vă alegeţi singuri produsele dorite . Ba chiar vi le si livreaza la domiciliu gratuit .

Indrazniti si incercati ! Nu veti regreta .
Au cele mai proaspete legume si fructe . 100% naturale si gustoase . 




7 aug. 2018

LA PENITENCIAR .





     """" Toți sunt deja așezați pe scaune atunci când Andreas, Bogdan, Sebi, Alex, Andrei, Sergiu și Emi intră în centru însoțiți de trei gardieni; se face liniște și toate privirile se întorc către ei. Par stingheriți și preotul Liviu Burlacu îi invită să ia loc, apoi îi prezintă celorlalți și repetă, încă o dată, cea mai importantă regulă de la grupul de suport: ce se zice aici rămâne aici. Tinerii sunt deținuți de la Penitenciarul Bacău și, la fel ca bărbații și femeile din sală, au venit la Centrul pentru sănătate Oxigen ca să-și vindece dependențele de alcool, droguri, etnobotanice și jocuri de noroc.

„Sunt Liviu și sunt alcoolic“, se prezintă preotul, deși n-a mai băut nici un strop de alcool de 12 ani. Dependența nu dispare, crede el, dar poate fi controlată prin abstinență. Preotul Liviu Burlacu a fost cinci ani dependent de alcool și s-a vindecat după ce a cerut ajutor și a făcut terapie. Acum coordonează Centrul Oxigen din Bacău, unde sunt internați bărbați și femei din toată țara care au diverse dependențe.(...)
""""

INTREG ARTICOLUL AICI :

"Acolo e o jungla / Cosmin Bumbut " (link)

6 aug. 2018

Ochelarii de la Lensa.



    Ani la rand am folosit o pereche de ochelari polarizati/polarizanti Abu Garcia . 
Buni ochelari !
Ii foloseam mai mult la pescuit si la sofat .
La un moment dat , dupa ani de folosire intensiva,  s-a intamplat inevitabilul si le-am rupt rama .
Dupa ce ochelarii de la Abu Garcia au decedat, am mai incercat diverse tipuri de ochelari polarizati ... Insa , pana anul acesta, nu am mai gasit nimic care sa se poata compara cu Abu Garcia.

      In urma cu doua luni, am comandat de pe site-ul celor de la LENSA o pereche de ochelari aflati in promotie . O pereche de ochelari Montana . 
A trebuit sa astept vreo 3 saptamani , deoarece perechea comandata nu se afla pe stoc.
Cand a sosit ... am fost foarte dezamagit . Perechea primita era cu defecte (o gaura in rama, lentilele desfacute, rama deformata) .














     Am scris imediat celor de la Lensa si SURPRIZAAA ... Nu au stat la discutii . Mi-au oferit  foarte rapid varianta returului cu recuperarea integrala a banilor sau alegerea unei noi perechi de ochelari .
Am zis sa le mai acord o sansa si am comandat o noua pereche.
In 2 zile au sosit.
IMPECABILI .
EXCELENTI .
Sunt extraordinari . Sunt de zece ori mai buni decat cei de la Abu Garcia .
Nu obosesc ochii si ofera vizibilitate clara chiar si pe timp de ploaie torentiala  .
Sunt incredibili .

Multumesc, Lensa !

Nu regret ca v-am mai acordat o sansa . Chiar ati meritat-o .






5 aug. 2018

Omul care m-a invatat sa iubesc toate necuvantatoarele . Catalin Paul Popescu .



Chiar dacă la inceput, in primii ani , am fost extrem de egoist si imi iubeam doar propriile necuvantatoare ....
Chiar dacă la inceput , in primii ani , nu ii intelegeam pe multi si imi impuneam sa nu imi pese de ceea ce se intampla in jur ...
Chiar dacă uneori m-am grabit sa trag concluzii pripite si incorecte ...


Catalin Paul Popescu (si doamna doctor Irina Popescu) , cu rabdare - calm - fapte m-a invatat să renunţ la egoism si să iubesc cu adevarat toate necuvantatoarele fara discriminare .
De la Catalin Paul Popescu , medic veterinar la CuppyVet Yaz Ploiesti, am invatat cu adevarat ce inseamna iubirea pentru animale , altruismul si a pune suflet in tot ceea ce faci pentru bietele necuvantatoare aflate in nevoie .

Nu gasesc acum tocmai cuvintele potrivite pentru a exprima tot ceea ce simt nevoia a spune , insa ...
MULTUMESC !
MULTUMESC , Catalin Paul Popescu !
MULTUMESC , Irina Popescu !
MULTUMESC , CuppyVet Yaz !

Omul care m-a invatat sa iubesc toate necuvantatoarele (intro) .



Un domn în vârstă, bolnav și foarte sărac are grijă de trei câini maidanez (si chiar are grija de ei , nu ca altii) .
Pe dânsa (catelusa din imagini) a salvat-o după ce fusese lovită de un autoturism și se alesese cu piciorul rupt.
Acum tocmai a trecut de primul ei ciclu de călduri ....
Domnul Bălan, cel care are grijă de cateluse , le scoate de două ori pe zi in țarcul din zona.
In rest are amenajat un mic țarc , în dreptul balconului apartamentului unde locuiește .
Domnul doctor Catalin Paul Popescu s-a oferit să îl ajute pe domnul Bălan și să sterilizeze cățelușa.
Cățelușa este acum sterilizata, bine , sănătoasă și fericită.



Mulțumim , domnule doctor !
Domnul Bălan m-a rugat sa va transmit multe mulțumiri (cu lacrimi in ochi) .







4 aug. 2018

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Slujba Litiei şi litia .



Semnificaţia şi descrierea slujbei Litiei
Slujba Litiei se săvârşeşte unită cu Vecernia cea Mare şi are două părţi. Prima parte este o rugăciune stăruitoare care a şi dat numele întregii slujbe. Cuvântul „litie“ vine de la grecescul liti, care înseamnă rugăciune de implorare, plină de umilinţă. Această primă parte se săvârşeşte în pronaosul bisericii. Ieşirea preotului împreună cu credincioşii din naos în pronaos simbolizează alungarea protopărinţilor Adam şi Eva din rai şi este urmată de rugăciunea de pocăinţă pentru redeschiderea cerului şi a milostivirii dumnezeieşti la care chemăm mijlocirea tuturor Sfinţilor. De aceea aici se pomeneşte un mare număr de sfinţi, începând cu Maica Domnului şi continunând cu Sfinţii Îngeri, Sfântul Ioan Botezătorul, Apostolii, Ierarahii, Mucenicii, Cuvioşii şi Sfinţii pomeniţi în ziua respectivă.

În a doua parte, preotul şi credincioşii se întorc în naosul bisericii, unde sunt aşezate în chipul crucii, pe o masă, patru feluri de daruri: pâine (cinci pâini), grâu, vin şi untdelemn. Pâinile care se binecuvântează simbolizează cele cinci pâini pe care Mântuitorul le a binecuvântat, înmulţindu le în chip minunat şi săturând cu ele în pustie cinci mii de bărbaţi, afară de femei şi de copii (Luca 9, 12 17). Grâul, vinul şi untdelemnul ce se aduc la Litie şi se binecuvintează împreună cu pâinile reprezintă prinosul sau ofranda adusă de noi lui Dumnezeu din roadele de căpetenie ale pământului (ce alcătuiesc hrana noastră principală), având ca model jertfa adusă de către Abel şi de către evrei în Templul Legii Vechi. Când aducem aceste ofrande, cerem ca Dumnezeu să le binecuvânteze şi să le înmulţească în toţi anii „în satul acesta, ţara acesta şi în toată lumea“, iar „pe credincioşii care vor gusta din ele să i sfinţească“.



Despre litie

Preotul împarte apoi cele cinci pâini în bucăţele mici, pe care le stropeşte cu vinul binecuvântat. Aceste bucăţele poartă numele de „litie“ şi sunt dăruite celor din biserică la sfârşitul slujbei de către preot, care spune: „Ajutorul meu de la Domnul, Cel Ce a făcut cerul şi pământul“.

Litia se împarte spre întărirea credincioşilor în timpul privegherii. Se presupune că cei ce participă la priveghere se împărtăşesc la Sfânta Liturghie şi deci asta ar fi ultima gustare până dimineaţa. De aceea s a păstrat rânduiala ca după litie nimeni să nu mai bea şi să nu mai mănânce nimic în acea seară. Cu excepţia faptului că litia nu se ia obligatoriu „pe nemâncate“, precum anafura, cei opriţi a lua sfânta anafură nu pot lua nici litie.

Litia rămasă de seara nu se mănâncă cu mâncare a doua zi, ci se ia ca şi anafura. Uleiul, vinul şi grâul nu se binecuvântează a doua oară la o altă slujbă.




Despre folosul practic al litiei
Cei ce iau litia cu credinţă sunt izbăviţi de friguri şi de multe alte rele.
Uleiul binecuvântat la slujba Litiei se foloseşte la miruirea celor prezenţi la slujbă, iar grâul se păstrează şi se amestecă de preot cu grâul ce se seamănă în ţarină, la rugăciunea de binecuvântare a semănatului pentru sporirea recoltei.





SURSA:

Explicatii si învățături catehetice ortodoxe. Prescurile şi Sfânta Anafură .



Despre prescuri

     La Sfânta Liturghie se folosesc 5 prescuri din care preotul săvârşeşte rânduiala Proscomidiei (pomenirea credincioşilor şi pregătirea cinstitelor daruri) înainte de începerea Sfintei Liturghii. Din prima prescură se scoate Sfântul Agneţ, care la Sfânta Liturghie se preface în Trupul Mântuitorului. Din cea de a doua se scoate părticica pentru Maica Domnului, iar din a treia se scot 9 părticele pentru cele 9 cete al sfinţilor. Ultimele două sunt pentru pomenirea credincioşilor: din a patra se scot părticele pomenindu-se creştinii vii, iar din a cincea pomenindu-se cei adormiţi.

Prescurile folosite la Sfânta Liturghie trebuie făcute de o persoană credincioasă şi care trăieşte în curăţie, de obicei o femeie văduvă. După învăţătura Sfinţilor Părinţi, prescurile se fac numai din făină, apă şi sare, fără drojdie. În locul drojdiei, pentru fermentare se folosesc bucăţele de aluat uscat rămase de la prescurile precedente. Prescurile trebuie să fie bine crescute, coapte şi proaspete. Nu se folosesc niciodată prescurile crude sau cele atinse de mucegai sau de şoareci.



Ce este Sfânta Anafură

    Sfânta Anafură este pâinea sfinţită prin binecuvântarea preotului la Sfânta Liturghie în timpul cântării Axionului. În fapt, bucăţelele de anafură care se binecuvintează sunt ceea ce rămâne nefolosit din cele 5 prescuri din care s-au scos părticelele, iar când nu este de ajuns pentru toţi credincioşii, este îngăduit să se adauge pâine. Anafura se mai numeşte “antidoron”, adică “în loc de dar”, pentru că se împarte la sfârşitul Sfintei Liturghii spre mângâierea şi sfinţirea credincioşilor care nu se pot împărtăşi cu Trupul şi Sângele Mântuitorului.



Cum se ia Sfânta Anafură


Sfânta Anafură se ia, închinându-ne cu semnul Sfintei Cruci:
• de toţi cei care s-au împărtăşit, după Sfânta Împărtăşanie;
• de cei cărora le este îngăduit, în fiecare zi, de obicei dimineaţa, fie la biserică la sfârşitul Sfintei Liturghii, fie acasă;
• întotdeauna înainte de aghiasma mică;
• după aghiasma mare, când credinciosul a primit binecuvântare pentru a lua aghiasmă mare, sau în perioada 5-14 ianuarie, când tot creştinul are binecuvântare de a lua aghiasmă mare;
- numai pe nemâncate, adică numai de cei care nu au mai mâncat şi băut nimic după miezul nopţii precedente.



Nu este îngăduit a lua Sfânta Anafură:

• cei care trăiesc în desfrânare;
• soţii cununaţi care au avut relaţii sexuale în noaptea precedentă;
• femeile în perioada lunară şi bărbaţii care au avut scurgeri în noaptea precedentă.
Dacă anafura, fiind păstrată rău, a mucegăit, ea nu se aruncă, ci trebuie arsă şi îngropată în locul amenajat special al bisericii, sau la alt loc curat, ca orice lucru sfinţit.



Scoaterea de părticele

În rânduiala Sfintei Proscomidii există posibilitatea de a se pomeni şi a scoate părticele pentru creştinii în viaţa cu cereri speciale către Dumnezeu sau pentru mulţumire. Greşit procedează unii preoţi care, după ce pomenesc credincioşii şi scot părticică pentru aceştia, după rânduiala de mai sus, le dau această părticică acasă. Cu atât mai grav este dacă părticelele scoase pentru vrăjmaşi, de exemplu, “credinciosul” le cere pentru a le folosi în scopuri rele sau practici vrăjitoreşti.





SURSA: