8 mai 2009

CASATORIA IN ISLAM (pe scurt) .


Bismillah ir-Rahman ir-Rahim,


In Islam, atunci cand cineva se casatoreste trece prin mai multe etape. Mai jos voi incerca un scurt rezumat referitor la aceste etape.

A. - Khitbah:
* Este un angajament intre un barbat si o femeie care au decis sa se casatoreasca si au stabilit deja detaliile viitoarei casatorii. In acest timp, ei si familiile lor incearca sa se cunoasca reciproc.
In timpul acestei perioade cuplului nu-i este permis sa se atinga, sa se sarute sau sa mearga mai departe cu gradul de intimidate. Nu este permis ca ei sa ramana singuri.
Partile pot anula acest angajament fara a fi necesar un divort.
Daca planurile de casatorie se anuleaza ei trebuie sa returneze inelul si celelalte daruri, dar ei pot renunta sa mai returneze darurile daca sunt de accord ambii ca acele cadouri sa fie pastrate.


B.- Nikah:

*Casatoria legala, oficiala.
Nikah este realizat de catre un imam, care este autorizat sa scrie acest act, sau orice alta persoana care a fost investita cu puterea de a scrie acte de casatorie. La nikah trebuie sa fie prezenti doi martori, sa se ofere un mahar(o dota) acceptata de comun accord intre parti, sa se tina o predica despre casatorie (khutbah nikah ) dupa care cei doi miri sunt considerati o familie in numele lui Allah.
In cazul in care ei vor sa se desparta, despartirea nu se realizeaza decat prin divort, care poate fi initiat de catre barbat si se numeste talaq, iar cand este initiat de femeie se numeste khula ( plecarea sotiei).
* Contractul este un component necesar in procesul de casatorie.Casatoria in sine este considerata ca fiind un contract acceptat de amandoua parti in egala masura.
Este o scriere permanenta care se poate "sterge" doar prin divort.
Contractul de casatorie trebuie privit cu mare seriozitate ca si un alt contract,este cea mai buna metoda de a pune obligatile si responsabilitatile fiecarei parti.
Toti invatatii sunt de acord cu aceste obligatii si respnsabilitati sunt acceptate,si sunt o esentiala parte din contract.
Majoritatea scolitilor islamici, de asemenea spun ca cererea sa vina din partea femeii sau a tutorelui cel care o reprezinta si acceptarea sa vina din partea viitorului sot pe durata procesului de casatorie.
Este important de mentionat ca ceea ce spune tutorele este o conditie si prezenta lui este necesara, fara acesta contractul nu are valoare si casatoria este nula.
Contractul de casatorie trebuie facut cu cuvinte simple, pentru ca din orice cuvant sa se inteleaga clar intentia. Imediat ce contractul este valabil aspectele pe care le contine in tribunalul islamic ... devin o obligatie pentru fiecare persoana implicata. Aceste aspecte includ drepturile si responsabilitatile fiecarei parti.
Alte invoieli pot fi adaugate in contractul de casatorie daca amandoua parti sunt de acord si aceste invoieli sa nu fie in contradictie cu legile islamice si sa nu aduca paguba niciunuia.

C. - Zifaf sau Rukhsati:
* Zifaf este denumirea din Sharia a ceremoniei care desemneaza consumarea casatoriei. In lb araba zifaf inseamna "a conduce". Rukhsati este termenul din limba urdu a acestei ceremonii.
In aceasta etapa a casatoriei cei doi pot ramane singuri deoarece sunt considerati soti si pot consuma casatoria. De multe ori zifaf sau rukhsati are loc la cateva ore dupa nikah. Nu este o conditie obligatorie ca mirii sa consume casatoria in aceasi zi, sotii pot astepta o perioada convenita intre ei, daca considera ca nu se cunosc sufficient sau daca invoca motive de alta natura.
Dupa semnarea actului de nikah de regula are loc o petrecere mare in familie.
*Pentru orice femeie nunta este un motiv de bucurie si cea mai fericita zi din viata ei.
Pregatirile ,musafiri,festivitatea toate acestea anunta un eveniment special.
Islamul este religia care da o importanta deosebita nuntii si noptii nuntii.
Relatia intima deintre un barbat si o femeie sunt acceptate doar cu un act de casatorie.
Islamul invata ca aceasta relatie se bazeaza pe intelpciune si naturalete.
Ca si cuplu ei trebuie sa reflecte importanta datoriei in Islam si sa actioneze in conformitate cu acesta.Aceasta insemnand ca sunt responsabili in fata lui Allah/Dumnezeu de tot ceea ce vor face.Ei vor urma un alt curs al vietii de data aceasta in doi,trebuie sa invete unul despre celalalt sa rabde pentru ca cu siguranta se vor gasi diferente intre ei.
Mamele,surorile si prietenele din experienta lor trebuie sa pregateasca mireasa pentru noaptea nuntii.Bineainteles acestea sa nu specifice lucruri intime,discutia fiind generala bazata pe Quran si sunna.
"Sotiile voastre sunt ogor pentru voi.Veniti la ogorul vostru oricand doriti,insa pregatiti-va sufletele voastre mai inainte de aceasta si fiti cu teama de Allah si sa stiti ca va veti intalnii cu El!Si binevesteste credinciosilor" (Quran -2:223)
Uniunea dintre un barbat si o femeie este un dar special de la Alah Preainaltul ,este relatia care ar trebuii sa se bazeze pe dragoste ,compasiune si o stransa legatura . Este un act de generozitate care Alah l-a daruit partenerilor.
*Profetul Mohammad (Pacea si binecuvantarea lui Alah fie asupra sa) a spus: "Sa ai relatii sexuale cu sotia ta este un act de generozitate." Companionii l-au intrebat :"Daca unul dintre noi isi indeplineste dorintele va fi rasplatit pentru aceasta?" si Profetul Mohammad(pacea si binecauvantarea lui Allah fie asupra sa) a raspuns: "Voi nu vedeti ca cel care isi indeplineste printr-o cale intezisa tot ce ce va avea este o povara, in acelasi timp cel care isi indelineste dorintele intr-o cale acceptata el va avea o recompensa . ~ Relatat de Muslim*


D. - Walimah:
Este o masa speciala oferita de catre mire sau mireasa rudelor, prietenilor, de asemenea si familia miresei ofera separate aceasta masa cu aceasta ocazie.
Walimah este din Sunnah Profetului nostru(saws). Este modul prin care se anunta ca o noua familie a fost formata. In multe tari, musulmanii au obiceiuri diferite la aceasta masa. Nu este recomandat sa faci masa dupa zafaf , o faci inainte sau in timpul ceremoniei de zafaf.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Cand se face o casatorie femeia are dreptul la urmatoarele lucruri :


1- Zestrea este obligatorie .
Nu poate nici un barbat sa zica la viitoarea lui nevasta ca nu-i da nimic. Nici ea nu are voie sa refuze zestrea.
" Astazi va sunt ingaduite voua cele bune. Mancarea celor carora li s-a daruit Scriptura va este ingaduita si voua, iar mancarea voastra le este ingaduita si lor. Va sunt ingaduite femeile virtuoase, dreptcredincoase, dar si femeile virtuoase ale acelora carora le-a fost daruita Scriptura inaintea voastra, daca le dati zestra [cu contractul de casatorie] fara sa curviti si fara sa le luati de tiitoare.." [Quran;5:5]
Zestra consta in : Bani sau masina sau casa sau .... orice lucru pe care femeia poate sa-l foloseasca in scop material. Nu este o limita de suma sau de valoare . Intelegerea se face intre viitorul sot si tutorele viitoarei neveste .
Profetul (saws) a facut casatorie intre tineri si singura zestre care a fost data a fost un inel de fier. Daca tanarul era sarac si nu avea nimic ce sa dea ca si zestre, zestrea fetei era ca el sa o invete o parte din Quran. Deci, fiecare da cat poate...insa cat anume sa dea este cerut de tutorele fetei, dupa cum considera acesta, nu de fata direct. Fata trebuie sa primeasca zestrea in noaptea casatoriei, inainte de "consumarea" casatoriei, iar barbatul nu are voie sa foloseasca nimic din banii/bunurile primite de ea ca si zestre, doar daca ea vrea sa-i ofere ceva.


2- Tutore.
Nu se ia in considerare un act de casatorie intocmit fara acordul tutorelui. Tutorele poate fi tatal fetei, sau fratele ei , sau unchiul ei, sau bunicul ei , sau fiul ei. Daca nu are pe nimeni poate sa aleaga pe orice barbat in care are incredere ca sa-i fie tutore . Insa , daca fata este musulmanca si familia ei are alta credinta atunci trebuie sa aleaga un musulman ca sa ia locul tutorelui .. In mod normal acesta este "imamul" sau "oricine care face casatoria".


3- Martorii .
La intocmirea actului de casatorie , trebuie sa fie prezenti doi martori musulmani credinciosi( adica care nu beau, nu fura , nu fac nimic din ceea ce este interzis in Islam, si implinesc Islamul; adica se roaga, tin post, platesc dania, etc). In caz contrar, marturia nu este acceptata.
Martori trebuie sa fie drepti adulti,maturi si sanatosi mintal.
Martori trebuie sa fie musulmani... Abu Hunaifa permite un nemusulman ca martor doar daca femeia care se casatoreste nu este musulmana.
Motivul ptr care martorii trebuie sa fie musulmani este acela ca respectivul contract este ceva serios si este considerat un CONTRACT RELIGIOS.

Daca aceste trei sunt indemplinite atunci casatoria este corecta din punct de vedere islamic.



Conditiile pe care fata poate sa le puna la intocmirea actului de casatorie:

1. Are dreptul sa aiba decizia divortului in mana ei. Adica in caz de divort sau barbatul pronunta divortul ,sau femeia . Lucru ce trebuie precizat in actul de casatorie.
2. Fata are dreptul sa puna conditia ca nu este de acord ca sotul ei sa-si ia alte neveste .Si daca aceasta conditie este prezenta in actul de casatorie sotul este obligat sa o respecte.
3. Alte conditii:
-dorinta de a-si continua si definitiva studiile.

-dorinta de a lucra intr-un anumit domeniu(in conformitate cu regulile islamice,desigur)

-diferite aspecte privind educatia si formarea viitorilor copii(copiii vor adopta religia tatalui, aici nu incape nici o discutie).




Alte detalii importante:
Barbatul nu poate sa-o oblige pe sotia sa se converteasca la Islam(barbatul musulman isi poate lua de sotie doar o crestina sau o evreica) , iar aceasta trebuie sa respecte faptul ca este interzis in Islam sa pui in casa cruci sau icoane , sa mananci porc , sa bei alcool .
Amandoi trebuie sa nu faca adulter , sa se iubeasca si sa se respecte reciproc.
Barbatul nu are voie sa ceara de la femeie sa renunte la familia ei.


*
**
***



In Romania, celebrarea religioasa a casatoriei este facultativa, fiind o optiune a sotilor, generata de convingerile religioase. Casatoria civila trebuie sa o preceada pe cea religioasa. De aceea din punct de vedere juridic se poate sustine o singura celebrare a casatoriei, si anume cea civila, cea religioasa neavand efecte juridice.
Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se stabilesc prin lege.
Conform Constitutiei Romaniei si prevederilor legislative ce reglementeaza institutia casatoriei, casatoria religioasa poate fi celebrata numai după casatoria civila.
Codul familiei nu prevede o astfel de obligatie(a casatoriei religioase), pastrandu-si caracterul laic, ca urmare a secularizarii actelor de stare civila înca din 1954(data editarii codului familiei).
In Romania nu exista niciun protocol si nicio prevedere legala care sa reglementeze situatia delicata a persoanelor de religie islamica.


***
**
*


1 elucubratii mai dihai decat cea de mai sus:

anonym said...

zifaf se mai numeste si dukhla la egipteni.este ciudat, cateodata dukhla vine la cateva saptamani dupa nikah, dupa care cei doi pot locui impreuna :|