2 ian. 2008

ANPC - informatii si precizari interesante (articol COPY/PASTE)


Rasfoind site-ul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, am gasit niste chestii interesante si pe care le voi expune mai jos. Merita sa le cititi !

"""

1. Întrebare: De ce nu sunt obligaţi producătorii de produse din carne şi lapte să menţioneze pe ambalaj conţinutul de sare?

RASPUNS: Conform prevederilor HG nr. 106/ 2002 privind etichetarea alimentelor, obligativitatea producătorilor este de a menţiona pe etichete lista care cuprinde ingredientele în ordine descrescătoare a cantităţii determinate în momentul introducerii în fabricaţie.
Prevederile legale în vigoare nu impun obligativitatea inscrierii conţinutului tuturor ingredientelor componente.
HG 106/2002 privind etichetarea alimentelor stipulează cazurile în care operatorii economici sunt obligaţi să înscrie cantitatea unui ingredient sau a unei categorii de ingrediente, exprimată în procente, dintre care exemplificăm situaţia în care ingredientul sau categoria de ingrediente intră în denumirea sub care se vinde produsul, ingredientul sau categoria de ingrediente dau specificitate produsului.

2. Întrebare: De ce se admite introducerea de coloranţi în pâinea neagră şi integrală?

RASPUNS: Conform legislaţiei în vigoare, nu se admite introducerea de coloranţi la fabricarea sortimentelor de pâine neagră şi pâine integrală. Introducerea de coloranţi în aceste sortimente de pâine constituie o abatere, care este sancţionată de inspectorii din subordinea ANPC, conform legislaţiei în vigoare.

3. Întrebare: Care este regimul organismelor modificate genetic?

RASPUNS: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are atribuţii de control pe piaţă, la consumatorul final, privind etichetarea alimentelor produse din sau conţinând ingrediente conţinând organisme modificate genetic.
In prezent, actul normativ aplicabil este HG nr. 173/ 2006 privind trasabilitatea şi etichetarea organismelor modificate genetic şi trasabilitatea alimentelor şi hranei pentru animale, obţinute din organisme modificate genetic. Conform acestui act normativ, în cazul alimentelor care conţin mai mult de 0,9% organisme modificate genetic, producătorul este obligat să inscripţioneze pe etichetă/ ambalaj menţiunea „Acest produs conţine organisme modificate genetic” sau menţiunea „Acest produs conţine modificat/ modificate genetic”.

4. Întrebare: Este legala utilizarea aditivilor alimentari în diferite alimente?

RASPUNS: Actul normativ care reglementează aditivii alimentari este Ordinul nr. 438/ 295/ 2002 pentru aprobarea Normelor privind aditivii alimentari destinaţi utilizării în produsele alimentare pentru consum uman.
Actul normativ cuprinde aditivii admişi a fi utilizaţi în alimente/ grupe de alimente, iar pentru unii aditivi actul normativ prevede şi limitele maxime admise în produsele alimentare.

5. Întrebare: Este legala utilizarea in alimente a făinii fortifiată cu fier şi a vitaminelor?

RASPUNS: Conform Regulamentului (CE) nr. 1925/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind adăugarea de vitamine şi minerale şi de alte substanţe la alimente, acestea pot fi adăugate în diferite alimente.
In acest sens, Ministerul Sănătăţii Publice este autoritatea naţională competentă pentru implementarea prevederilor Regulamentului 1925/2006 privind vitaminele, mineralele şi alte substanţe în alimente.

6. Întrebare: Care este regimul privind etichetarea diferitelor produse alimentare?

Etichetarea alimentelor este reglementată de HG nr. 106/ 2002 privind etichetarea, care stabileşte elementele obligatorii care trebuie înscrise pe eticheta.

Eticheta/ambalajul unui produs alimentar preambalat trebuie să conţină:

1. denumirea sub care se vinde produsul;
2. numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului, pentru produsele din România şi U.E.; în cazul produselor din import (altele decât cele din UE) trebuie să se înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România;
3. data durabilităţii minimale exprimată sub forma „a se consuma de preferinţă înainte de …” sau „ a se consuma, de preferinţă până la data…” , funcţie de mărimea datei durabilităţii, iar în cazul produselor care prezintă un grad înalt de perisabilitate din punct de vedere microbiologic, este data limită de consum (termen de valabilitate) şi se exprimă sub forma „ expiră la data de …” ;
4. cantitatea netă în cazul produselor preambalate;
5. condiţiile de depozitare şi de folosire, atunci când acestea necesită indicaţii speciale;
6. locul de origine sau provenienţă a produsului, dacă omiterea acestuia ar fi de natură a crea confuzii în gândirea consumatorilor;
7. concentraţia alcoolică pentru băuturile la care aceasta este mai mare de 1,2% în volume;
8. lista ingredientelor;
9. cantitatea anumitor ingrediente sau categorii de ingrediente;
10. instrucţiuni de utilizare, atunci când lipsa acestora poate determina o utilizare necorespunzătoare a produselor;
11. o menţiune privind lotul (seria lotului, data fabricaţiei, data îmbutelierii etc.);

Toate menţiunile făcute prin etichetare trebuie să fie redactate în limba română, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi.
Informaţiile de pe etichetă vor fi inscrise lizibil, aşezate în mod vizibil şi nu vor fi acoperite sau separate prin alte indicaţii sau desene.

7. Întrebare: Consumatorul are dreptul la înlocuirea produsului defectat în termen de garanţie ori la restituirea contravalorii acestuia?

Răspuns: Da, are acest drept, dar în anumite condiţii.
Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora prevede la
art. 11. - (1) În cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzatorului, ca masura reparatorie, înlocuirea sau repararea produsului în functie de optiunea sa, în fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei în care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vânzatorului costuri care sunt nerezonabile în comparatie cu cealalta masura reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vânzatorul nu are un produs identic pentru înlocuire.

8. Întrebare: În cât timp este obligat operatorul economic să efectueze repararea produsului defect sau să îl înlocuiască?

Răspuns: Legea nu stabileşte un termen concret pentru reparare sau înlocuirea produsului defect.
Conform art. 11, alin. (4) din Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, orice reparare sau înlocuire a produselor va fi facuta în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord între vânzator si consumator si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. OG 21/ 1992(r2) privind protecţia consumatorilor, la art. 13. – (1) prevede că remedierea deficienţelor apărute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund, în cadrul termenului de garanţie şi care nu sunt imputabile consumatorului, se face în termenul maxim stabilit prin contract.

9. Întrebare: Operatorul economic care repară în service un produs de folosinţă îndelungată are obligaţia de a folosi piese de schimb de origine (marcate de producător)?

Raspuns: Nu. Operatorul economic este obligat să folosească în cadrul serviciilor prestate numai produse şi proceduri sigure şi să asigure, la prestarea serviciilor, condiţiile stabilite de producător [vezi OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor, art. 7, alin c)].

10. Întrebare: Operatorul economic care repară în service un produs trebuie să asigure garanţie pentru manoperă şi piesele de schimb utilizate?

Răspuns: Da. Pentru piese de schimb va acorda garanţia dată de producătorul acelor piese de schimb, conform legii nr 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, iar pentru manoperă va acorda o garanţie, aşa cum a fost menţionată în contract/nota de comandă, pe baza acordului părţilor.

11. Întrebare: Operatorul economic este obligat sa insoteasca produsele de folosinţă îndelungată, la vânzare, cu certificatul de garanţie?

Răspuns: Da. OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor prevede că produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător.

12. Întrebare: Produsele de folosinţă îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanţie, beneficiază de un nou termen de garanţie?

Răspuns: Da. OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor prevede că produsele de folosinţă îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanţie vor beneficia de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului.

13. Întrebare: Produsele de folosinţă îndelungată defectate în termen de garanţie, pentru timpul de nefuncţionare beneficiază de prelungirea termenului de garanţie?

Răspuns: Da. OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor prevede că timpul de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte în mod corespunzător termenul de garanţie şi curge din momentul sesizării vânzătorului/unităţii service până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării efective a produsului către consumator.

14. Întrebare: Consumatorul poate contesta măsura de scoatere a produsului din garanţie de către unitatea de service, pentru motive imputate consumatorului?

Răspuns: Da. Pentru aceasta consumatorul trebuie să se adreseze unui organism notificat/acreditat, neutru ori unui expert tehnic judiciar. Costurile expertizei vor fi suportate de solicitant, urmând ca acestea să fie, eventual, recuperate în instanţa de judecată competentă, dacă aceasta va emite o hotărâre în favoarea consumatorului.
Notă: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor ori structurile sale din teritoriu (Inspectoratele şi Oficiile) nu pot avea calitatea de organ tehnic autorizat pentru a constata existenta defectelor la produse sau lucrari. De asemenea, inspectorii institutiei noastre nu pot avea calitatea de experti tehnici extrajudiciari pentru a face astfel de constatari.

15. Întrebare: Consumatorului trebuie să i se asigure un produs de schimb pentru perioada cât produsul de folosinţă îndelungată se află în service pentru reparaţii?

Răspuns: Nu. Asigurarea unui produs pentru folosire pe timpul cât produsul defect se află în reparaţie ţine de politica comercială a respectivului operator economic.

16. Întrebare: Apariţia condensului între foile de geam termoizolator montate într-o tâmplărie tip termopan este un defect de produs?

Răspuns: Da. Acest defect este cauzat de etanşarea necorespunzătoare a foilor de geam şi trebuie reclamat operatorului economic cu care consumatorul a încheiat contract de confecţionare/montare a tâmplăriei.
Atenţie! Apariţia condensului pe suprafaţa interioară (din locuinţă) a geamului termoizolator ori a ramei tâmplăriei este posibilă, funcţie de temperatura şi umiditatea relativă din locuinţă (care determină valoarea punctului de rouă). """


SURSA : AICI.

Orice reclamatie ce intra in aria de competenta a ANPC se poate face si online : AICI .

Pentru mai multe informatii si amanunte utile puteti descarca gratuit 'MANUALUL CONSUMATORULUI' si 'GHIDUL CUMPARATORULUI ISTET'(doua surse ce va vor ajuta sa va informati mai bine atunci cand vreti sa achizitionati un produs alimentar, un produs nealimentar sau un serviciu) de AICI .

0 elucubratii mai dihai decat cea de mai sus: